וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמודדות עם חדקונית הדקל מלמדת על החוסן הכלכלי והחברתי של עמק המעיינות

Family guide בשיתוף המועצה האזורית עמק המעיינות, וואלה! NEWS בשיתוף Family guide בשיתוף המועצה האזורית עמק המעיינות

28.6.2018 / 13:26

סיפור המקרה של הדרך בה טופלה הבעיה של עצי הדקל מראה כיצה ניתן להמשיך ולפתח את החקלאות בעמק המעיינות אשר מהווה עוגן כלכלי, תעסוקתי וחברתי באזור

(צילום סטילס: טל גולדמן)

מתעניינים בקליטה ביישובי עמק המעיינות? חייגו 5672 * או בקרו בעמוד הפייסבוק "בית בעמק המעיינות"


בעמק המעיינות פועלת חוות עדן אשר מתמקדת במחקר ופיתוח חקלאי. המו"פ משמש בית וכתובת לחקלאי העמק ולאחרים בנושאים מגוונים כמו פיתוח זנים וגידולים חדשים, אגרוטכניקה, הסרת חסמים וסגירת פערי ידע בחקלאות. בין יתר העיסוקים מתרחש שיתוף פעולה עם השכנים הירדנים, שגם הם מתמודדים עם אתגרים דומים.

אחד מהם הוא חדקונית הדקל האדומה, הפוגעת בעצי התמר. אז כיצד ההתמודדות עם חדקונית הדקל האדומה יכולה ללמד אותנו על החוסן הכלכלי והחברתי באזור עמק המעיינות? בגדול, החדקונית היא סוג של חיפושית המסוגלת לעוף כ-20 ק"מ על מנת להטיל ביצים שמהם מתפתחים זחלים שאוכלים ונוברים בעץ מבפנים. כדי להתמודד עם הבעיה כרתו את עצי התמר בערים רבות בישראל, אך באזור עמק המעיינות ידעו כי זו עלולה להיות מכה קשה כיוון שמרבית התמרים שאנחנו אוכלים בארץ ומייצאים למדינות אחרות מגיעים מהאזור.

כאמור, גם בצד הירדני הסמוך לעמק סובלים מבעיה דומה שמסכנת את החקלאות המקומית. מדובר בתופעה עולמית אשר מיטב המומחים נותנים עליה את הדעת - כך גם בחוות דקל-מו"פ עמק המעיינות אשר משתף פעולה בנושאים רבים עם השכנים הירדנים. המחקר המשותף נשא לא מעט פירות, תרתי משמע, ובכל העולם כבר החלו לבחון ולנסות את מסקנותיו. המחקר מתמקד בשאלה כיצד ניתן לגלות את העץ הנגוע בשלב מוקדם וכדי לעשות זאת נעשה שימוש במצלמות טרמיות, אילוף כלבים לזיהוי עץ נגוע והצבת חיישני גילוי על העצים. כל אלה סייעו לחקלאות המקומית להתמודד עם הבעיה של חדקונית הדקל האדומה ולהמשיך לפתח את החקלאות בעמק המעיינות אשר מהווה עוגן כלכלי, תעסוקתי וחברתי באזור.

בעמק המעיינות יש למעלה מ-110 אלף דונם של מרחבים חקלאיים וכ-35% מתושבי העמק מועסקים בתחום זה. החקלאות באזור מגוונת וכוללת גידולים בשטחים פתוחים ועד חממות מתוחכמות; ביניהן כ- 12,000 דונם בריכות מדגה, כ- 3,000 דונם של פרדסים, 6,500 דונם של תמרים, וכ- 6000 דונם של זיתים לשמן! אך לא מדובר רק בעוגן כלכלי מקומי לאזור, אלא למדינה כולה-הידעתם כי כ-30% מיצוא עשבי התיבול של ישראל מגיע מאזור עמק המעיינות? בעמק המעיינות קיים אזור תעשייה שנשען על החקלאות האזורית ובו מפעלים מבוססי חקלאות כמו תמר העמקים, הדר שאן, עוף טוב, אדום-אדום ובית בד.

כמו כל עמק המעיינות, גם תחום החקלאות באזור ממשיך להתפתח, וימשיך לקלוט אליו כמות גדולה של עובדים תושבי המקום. בהתחשב בעובדה כי בכל שנה נקלטות מאות משפחות חדשות בעמק המעיינות, ניתן להסיק כי החקלאות המקומית תמשיך לתת דחיפה לצמיחה המחודשת באזור ולהתיישבות בו בפרט.

מתעניינים בקליטה ביישובי עמק המעיינות? חייגו 5672 * או בקרו בעמוד הפייסבוק "בית בעמק המעיינות"

מועצה אזורית עמק המעיינות undefined, וואלה! NEWS בשיתוף Family guide בשיתוף המועצה האזורית עמק המעיינות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully