וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין ירידה ביכולת השמיעה וירידה בקוגניציה?

29.5.2018 / 15:36

ככל שבן אדם מתבגר כך גם הרמה הקוגניטיבית שלו יורדת ממש כמו שרמת השמיעה יורדת עם הגיל, אולם מחקרים מצאו כי הרמה הקוגניטיבית בקרב אנשים בעלי שמיעה לקויה, אשר מרכיבים מכשירי שמיעה לאורך זמן, דומה יותר לאנשים ששמיעתם תקינה

פמלי גייד

פעמים רבות ירידה בשמיעה מלווה גם בירידה באיכות החיים. כך למשל, זה עלול להוביל לקושי בניהול קשרים חברתיים חדשים, להתבודדות ואף לדיכאון. מחקרים שונים בתחום הקוגניציה מצאו כי ככל שבן אדם מתבגר כך גם הרמה הקוגניטיבית שלו יורדת ממש כמו שרמת השמיעה יורדת עם הגיל. יתרה מזאת, חוקרים מצאו כי קיים קשר בין ירידה בשמיעה לירידה ברמה הקוגניטיבית של אדם מבוגר.

לא מדובר ביחסים של סיבה ותוצאה, אך בהחלט יש מתאם. כך למשל, במקרים של ירידה קלה בשמיעה, הסבירות לירידה גם ברמה הקוגניטיבית היא פי שניים ואילו במקרים של ירידה חמורה יותר בשמיעה, הסבירות לירידה קוגניטיבית יכולה להגיע גם לפי חמישה! אחת התיאוריות שמנסה להסביר את הקשר מדברת על "עומס קוגניטיבי" - מצב בו אנשים מתאמצים יותר לזהות את המילים שנאמרות להם מאשר להפנות את תשומת ליבם לדברים אחרים ומשקיעים מאמץ ניכר בתקשורת עם הסביבה, מה שפוגע ביכולת להפנות את המשאבים לתפקודים אחרים כמו זכרון וקשב.

במקרים מסוימים הביטחון העצמי נפגע אף הוא ואנשים אשר סובלים מפגיעה באיכות שמיעתם נמנעים גם מהשתתפות בסיטואציות חברתיות שונות, על מנת להימנע מעיכוב בניסיון הבנת הסביבה. מחקרים אחרונים שנעשו בתחום מצאו כי הרמה הקוגניטיבית בקרב אנשים בעלי שמיעה לקויה, אשר מרכיבים מכשירי שמיעה לאורך זמן, דומה יותר לאנשים ששמיעתם תקינה. אם כן, מכשירי שמיעה יכולים להקל על סיטואציות חברתיות, כך שאדם ששמיעתו לקויה ומרכיב מכשירי שמיעה יתאמץ פחות במטרה לפענח את הנאמר על-ידי הסובבים אותו.

צפו בכתבת הווידאו בה דנה מירן, קלינאית תקשורת באודיו מדיק, מסבירה את הקשר בין ירידה ביכולת השמיעה וירידה בקוגניציה.

פרטים נוספים באתר של אודיו-מדיק

אודיו-מדיק undefined

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully